Studiebesök på Långholmes vandrarhem 22/10 -09

Vi har varit på studiebeseök på Långholmens vandrarhem.
Det var tidigare ett gammalt fängelse som nu är ombyggt till vandrarhem. Det finns ett museum där kan man se hur fängelset såg ut, bland annat kan man se hur en cell såg ut.  
Där finns en daglig verksamhet där en gammal elev på temalinjen jobbar.

                                   
Utanför vandrarhemmet              En fånge i en cell                           En rastgård


Handling och Dagsverke

Idag var vi och handlade till hemkunskapen och till vår badutflykt till Sydpoolen i Södertälje. Vi ska göra mackor och ha med oss. Vi delade upp arbetet. Magnus och Martin och Calle åkte och handlade och Olivia och Pauline och Anita ska göra i ordning mackorna. Det ska bli kul att åka och bada.  


På fredag den 16 okt  ska vi ha Dagsverke som är ett sätt att samla in pengar till våran skolresa till Kreta.
Vi kommer att göra olika dagsverken. Till exempel så  ska Magnus kratta löv, Hillevi ska tvätta och Jonathan ska göra trädgårdsarbete. Det ska bli kul tycker vi alla.
Ett annat sätt att få in pengar är att Temalinjen säljer mackor på fredagar till elever och personal. 
Vi får in mycket pengar på det sättet.  


Hårt arbete ger klirr i kassan.

 


Välkommen till Temalinjens blogg!

Hej och välkomna till Temalinjens blogg!
Vi är en linje på Ågesta folkhögskola som vänder sig till personer med lindrig utvecklingsstörning.
Kursen går ut på att vi elever ska bli mer självständiga.
Vi har ämnena svenska, matte, hemkunskap, data, musik, motion, samhällskunskap, skapande, drama och tema. 


Här är vi på Temalinjen



Vi har kommit igång med
höstens ämnen. Nu har vi
ett tema som heter Vuxenlivet.
Det handlar om att bli vuxen och att bli
självständig. Vi pratar mycket om att ta
eget ansvar.

I torsdags var vi på teater Mosaik och vi såg på Herr Wahr.
Den var bra. Vi var där med vår dramalärare Eva Lilja.

En trevlig torsdag


Här sitter några av oss och grillar korv vid Kvarnsjön. Det smakar gott efter en skogsvandring.


RSS 2.0